Politieke campagnes en reclame zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het doel van politieke campagnes is om kiezers te overtuigen om op een bepaalde partij of kandidaat te stemmen. Reclame is een belangrijk middel om deze boodschap over te brengen. Er zijn talloze boeken geschreven over politieke campagnes en reclame. In dit artikel bespreken we enkele van de meest interessante boeken op dit gebied.
1. “The Political Brain” van Drew Westen
In “The Political Brain” onderzoekt Drew Westen hoe emoties ons politieke gedrag beïnvloeden. Hij laat zien hoe politieke campagnes inspelen op onze emoties en hoe dit ons stemgedrag beïnvloedt. Westen is een bekende Amerikaanse politicoloog en zijn boek is dan ook vooral gericht op de Amerikaanse politiek. Desalniettemin is het boek ook interessant voor Nederlandse lezers die meer willen weten over de psychologie achter politieke campagnes.
“The Political Brain” is onder andere verkrijgbaar bij Bol.com en de lokale boekhandel.
2. “Campaigns and Elections” van John Sides, Daron Shaw, Matt Grossmann en Keena Lipsitz
“Campaigns and Elections” is een uitgebreide gids voor politieke campagnes en verkiezingen. Het boek behandelt onder andere de geschiedenis van politieke campagnes, de rol van de media en de impact van technologie op verkiezingen. Het boek is geschreven door vier Amerikaanse politicologen en is vooral gericht op de Amerikaanse politiek. Desalniettemin is het boek ook interessant voor Nederlandse lezers die meer willen weten over politieke campagnes en verkiezingen in het algemeen.
“Campaigns and Elections” is onder andere verkrijgbaar bij Bol.com en de lokale boekhandel.
3. “The Art of Political Campaigning” van William S. Bike
“The Art of Political Campaigning” is een praktische gids voor politieke campagnes. Het boek behandelt onder andere hoe je een campagnestrategie ontwikkelt, hoe je geld inzamelt en hoe je de media bespeelt. Het boek is geschreven door William S. Bike, een Amerikaanse journalist en politiek adviseur. Het boek is vooral gericht op de Amerikaanse politiek, maar bevat ook nuttige tips voor Nederlandse politieke campagnes.
“The Art of Political Campaigning” is onder andere verkrijgbaar bij Bol.com en de lokale boekhandel.
4. “The Persuaders” van James Garvey
“The Persuaders” onderzoekt hoe reclame ons gedrag beïnvloedt. Het boek behandelt onder andere hoe reclame werkt, hoe het ons beïnvloedt en hoe we ons hiertegen kunnen wapenen. Het boek is geschreven door James Garvey, een Britse filosoof en schrijver. Het boek is vooral gericht op reclame in het algemeen, maar bevat ook interessante inzichten voor politieke campagnes.
“The Persuaders” is onder andere verkrijgbaar bij Bol.com en de lokale boekhandel.
5. “The Political Campaign Desk Reference” van Michael McNamara
“The Political Campaign Desk Reference” is een uitgebreide gids voor politieke campagnes. Het boek behandelt onder andere hoe je een campagnestrategie ontwikkelt, hoe je geld inzamelt en hoe je de media bespeelt. Het boek is geschreven door Michael McNamara, een Amerikaanse politiek adviseur en strateeg. Het boek is vooral gericht op de Amerikaanse politiek, maar bevat ook nuttige tips voor Nederlandse politieke campagnes.
“The Political Campaign Desk Reference” is onder andere verkrijgbaar bij Bol.com en de lokale boekhandel.
Conclusie
Politieke campagnes en reclame zijn belangrijke onderwerpen in de politiek. Er zijn talloze boeken geschreven over deze onderwerpen. In dit artikel hebben we enkele van de meest interessante boeken besproken. Of je nu geïnteresseerd bent in de psychologie achter politieke campagnes of praktische tips zoekt voor het voeren van een succesvolle campagne, er is altijd wel een boek dat bij je past.